Szkolenie i doskonalenie zawodowe kadr pomocy społecznej
Oferta szkoleniowa kierowana jest do wszystkich małopolskich jops, organizacji pozarządowych, publicznych służb zatrudnienia w zakresie działań partnerskich i interdyscyplinarnych, jednostek samorządowych obsługujących jops. Wsparcie otrzymują pracownicy i wolontariusze w/w jednostek. Natomiast specjalistyczne doradztwo kierowane jest do ops i pcpr w województwie małopolskim.
Głównym celem projektu jest rozwijanie aktywnych form integracji społecznej oraz poprawa skuteczności i jakości funkcjonowania instytucji pomocy i integracji społecznej w Małopolsce.
Realizacja projektu ma służyć w głównej mierze właściwemu przygotowaniu kadr małopolskich instytucji pomocy i integracji społecznej do realizacji projektów w zakresie rozwoju i upowszechniania aktywnej integracji. Zakres działań w projekcie jest również odpowiedzią na potrzeby, jakie zgłaszają pracownicy jops tj. doskonalenie umiejętności w dziedzinie zarządzania projektem oraz interpretacji obowiązujących przepisów prawnych.
Cele szczegółowe:
1. Podwyższenie umiejętności i kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej poprzez szkolenia i doradztwo z zakresie trzech obszarów: aktywnej integracji oraz rozwoju metod i technik pracy socjalnej i innych działań przeciwdziałających wykluczeniu społecznemu; pozyskiwania środków pozabudżetowych na realizację zadań w tym opracowania, realizacji i rozliczania projektów dofinansowanych z EFS; zarządzania jednostkami pomocy i integracji społecznej.
2. Poprawa jakości funkcjonowania jednostek pomocy społecznej w Małopolsce, integrowanie środowiska pomocy i integracji społecznej oraz kampanie promocyjno-informacyjne.
3. Wzmocnienie i rozpowszechnienie superwizji pracy socjalnej w jops poprzez korzystnie
z dobrych praktyk w ramach wymiany doświadczeń miedzy regionami.
W roku 2011 specjalistyczne doradztwo „mobilnych doradców” zostało poszerzone o kolejnych członków zespołu realizujących projekt. Tym samym został zwiększony zakres udzielanego wsparcia doradczego dla jednostek ops i pcpr i obejmuje on m. in.:
− stosowanie przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych
− księgowość i rozliczanie projektów systemowych
− monitoring i ewaluację
− sprawozdawczość
− tworzenie zespołów interdyscyplinarnych, partnerstw publiczno-społecznych
− współpracę publicznych służb zatrudnienia z pomocą społeczną
− korzystanie z nowoczesnych narzędzi IT
− promocję projektu.
Rok 2011 przyniósł zmiany w dotychczasowych działaniach w ramach Projektu. Poza wsparciem szkoleniowo-doradczym, została utworzona Regionalna Platforma Współpracy jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, której celem będzie wypracowanie rozwiązań systemowych w zakresie przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz zapewnienie przepływu informacji i wiedzy pomiędzy tymi jednostkami. Zaplanowano działania z zakresu inicjowania nowych oraz wzmacniania już funkcjonujących lokalnych partnerstw publiczno-społecznych. Zaplanowano umowny podział województwa na cztery subregiony. W ramach Platformy będą działać tematyczne grupy robocze, pracujące nad rozwiązaniem konkretnego problemu istniejącego w danym subregionie.
Nowym działaniem była również kampania promocyjno-informacyjna prowadzona na terenie województwa małopolskiego. Jej celem było upowszechnianie wizerunku nowoczesnego, profesjonalnie działającego pracownika socjalnego i zwrócenie uwagi na problemy społeczne występujące
w Małopolsce.
Rezultaty działań:
30 zrealizowanych tematów szkoleniowych
1392 przeszkolonych pracowników
95 grup szkoleniowych
857 przeprowadzonych godzin doradztwa
154 jednostek skorzystało z usług doradczych (wszystkie jednostki uprawnione do skorzystania
z doradztwa)
Opracowanie Prekursor