Temat szkolenia:
Doskonalenie warsztatu pracy z klientem w oparciu o podejście skoncentrowane na rozwiązaniach.
Adresaci:
asystenci rodziny, pracownicy socjalni i inni pracownicy i wolontariusze instytucji pomocy i integracji społecznej w Małopolsce
Cel szkolenia:
Doskonalenie warsztatu pracy metodą podejścia skoncentrowanego na rozwiązaniach.
Uczestnik po szkoleniu: − zna i rozumie założenia metody skoncentrowanej na rozwiązaniach, − nabywa umiejętności przeprowadzania rozmowy ukierunkowanej na rozwiązania (językiem PSR), − bazując na zasobach klienta potrafi wspierać klienta w formułowaniu celów, − zna i potrafi wykorzystać w praktyce techniki walki z oporem/skutecznego motywowania, − nabywa umiejętności wykorzystania technik PSR w pracy z różnymi typami klientów. |
Zakres tematyczny:
I Założenia metody skoncentrowanej na rozwiązaniach (zajęcia wykładowe):
− filozofia PSR – dostrzeganie zasobów, krótkoterminowość, „krok po kroku”,
− uwolnienie pomagacza i klienta od „dlaczego” – PSR jako metoda znajdowania rozwiązań dla sytuacji problemowych bez kontekstu przeszłości,
− klient jako kreator sytuacji pomocowo – terapeutycznej.
II Doskonalenie warsztatu pracy w nurcie PSR (zajęcia warsztatowe):
1. Nawiązanie relacji z klientem – pierwszy etap rozmowy ukierunkowanej na rozwiązanie, budowanie współpracy z klientem.
− zmiana perspektywy z problemu na cel,
− równorzędność relacji – klient i pomagacz jako eksperci,
− autoidentyfikacja zasobów i doświadczenie sprawstwa przez klienta.
3. Rozmowa ukierunkowana na budowanie rozwiązań:
− zamiana języka statycznego na dynamiczny,
− docieranie do potrzeb, możliwości i gotowości klienta do zmiany,
− pytania o potrzeby, pytania o cel, pytania o gotowość do działania.
4. Ustalenie celów w pracy z klientem – cechy dobrze określonego celu, towarzyszenie klientowi w formułowaniu jego celów
− zasada SMART,
− pytania o cud jako narzędzie wizualizowania i definiowania celów.
5. Techniki skalowania
− określanie zasobów „ tu i teraz” i stanów pożądanych w przyszłości,
− planowanie jako droga dojścia do celu.
6. Badanie i eksploracja wyjątków
− konstrukcja albo rekonstrukcja poczucia sprawstwa u klienta.
7. Motywowanie i wzmacnianie zmian - znaczenie języka dynamicznego. Jak usłyszeć u klienta język zmiany.
8. Analiza własnych zasobów i celów w pracy z klientem - analiza SWOT pomagacza.
Praktyczne wykorzystanie psr w pracy z różnymi typami klientów pomocy społecznej (długotrwale bezrobotnymi, uzależnionymi itp.)
Realizator szkolenia:
Instytut Szkoleń i Analiz Gospodarczych z Warszawy
Prowadzący szkolenie:
Radosław Cieśluk
Terminy szkolenia:
Gr.1: 03-05.03.2015 oraz 16-18.03.2015
Gr.2: 11-13.03.2015 oraz 24-26.03.2015
Godziny szkolenia:
I dzień zjazdu: 09.00-17.00
II dzień zjazdu: 09.00-17.00
III dzień zjazdu: 09.00-14.00
Szczegółowy harmonogram godzinowy znajduje się tutaj.
Miejsce szkolenia:
Hotel Santorini, u. Bulwarowa 35 B w Krakowie
Jak aplikować?
Osoby zainteresowane proszone są o wypełnienie, odręczne podpisanie i odesłanie formularza zgłoszeniowego. Dokumenty zgłoszeniowe przyjmowane są do dnia 20.02.2015 r. mailowo (w formie skanu) na adres:szkoleniapokl@rops.krakow.pl, bądź faksem na nr 12 422 06 36 w. 44.
W procesie rekrutacji pod uwagę będą brane tylko zgłoszenia, które są podpisane przez uczestnika oraz kierownika/dyrektora instytucji, który tym samym wyraża zgodę na udział swojego pracownika w szkoleniu.
Do rozpoczęcia kursu będą mogły przystąpić wyłącznie osoby, które otrzymają telefoniczną lub mailową informację o zakwalifikowaniu ich do udziału w szkoleniu. Osoby zakwalifikowane zobowiązane są dostarczyć oryginały dokumentów zgłoszeniowych (formularza i oświadczeń) najpóźniej w pierwszym dniu szkolenia.
Finansowanie szkolenia:
Szkolenie odbywa się w ramach projektu PO KL Szkolenie i doskonalenie zawodowe kadr pomocy społecznejrealizowanego przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Krakowie w ramach: Priorytetu VII – Promocja integracji społecznej, Działanie 7.1 – Rozwój i upowszechnianie aktywnej integracji, Poddziałanie 7.1.3 – Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej.
Opracowanie Prekursor