20 maja odbyło się spotkanie grupy ds. Ośrodków Interwencji Kryzysowej połączone z prelekcją dotyczącą udzielania wsparcia telefonicznego osobom w kryzysie i stanie zagrożenia.
Potrzeba organizacji spotkania poświęconego tej tematyce zgłosili Dyrektorzy Ośrodków Interwencji Kryzysowej, w związku z faktem, iż Wojewoda Małopolski zwrócił się do OIK z informacją, że osoby w kryzysie dzwoniące pod numer 112 powinny zostać objęte fachowym wsparciem, a takie dostępne jest właśnie w OIK. Wobec powyższego podczas lutowego spotkania grupy tematycznej zapadła decyzja o takim przedsięwzięciu, które zorganizował ROPS Kraków.
Spotkanie w dniu 20 maja otworzyła Joanna Liszka, kierownik projektu Szkolenie i doskonalenie zawodowe kadr pomocy społecznej, która przedstawiła działania Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w Krakowie związane z interwencją kryzysową, czyli działanie grupy tematycznej oraz dwie edycje studiów podyplomowych. Prelegentka omówiła również genezę spotkania. Później uczestnicy spotkania pokrótce przedstawili swoje zakresy obowiązków, a także sposób działalności Ośrodków, w których są zatrudnieni, ze szczególnym podkreśleniem kwestii prowadzenia rozmów telefonicznych z osobami w kryzysie.
Następnie przedstawiciele Grupy Interwencji Psychologicznej i Szkoleń Arcan z Bielska-Białej rozpoczęli prelekcję dotyczącą udzielania wsparcia telefonicznego. Najpierw omówione zostały zmienne istotne w budowaniu kontaktu telefonicznego z osobą w kryzysie oraz ocena stanu osoby telefonującej, następnie prelegenci udzielali porad dotyczących adekwatnego stylu prowadzenia rozmowy.
W dalszej części uczestnicy spotkania identyfikowali bariery i trudności w prowadzeniu rozmów telefonicznych oraz omówili swoje doświadczenia w tym obszarze. Na tej podstawie przygotowano zestaw czynników, które powinny zostać wzięte pod uwagę podczas prowadzenia takiej rozmowy oraz elementów, których należy unikać. Przedstawiciele Grupy Interwencji Psychologicznej i Szkoleń Arcan omówili podstawy telefonicznej interwencji podtrzymującej – jej elementy niezbędne oraz warunki formalne.
Na koniec prelegenci przedstawili informacje pomocne w dokonywaniu oceny stopnia zagrożenia osoby telefonującej (zagrożenie suicydalne, homicydalne, inne). Zwrócili przy tym uwagę na dużą wagę tego elementu, bowiem od dobrej oceny zależy dobór metod prowadzenia rozmowy.
Opracowanie Prekursor