AktualnościSzkoleniaDoradztwoGaleriaFAQKalendarium szkoleń
Sprawdź ofertę szkoleń

Jesteś tutaj: Strona główna » Aktualności

Aktualności

Udzielanie wsparcia telefonicznego osobom w kryzysie – podsumowanie spotkania Udzielanie wsparcia telefonicznego osobom w kryzysie – podsumowanie spotkania

20 maja odbyło się spotkanie grupy ds. Ośrodków Interwencji Kryzysowej połączone z prelekcją dotyczącą udzielania wsparcia telefonicznego osobom w kryzysie i stanie zagrożenia.



Potrzeba organizacji spotkania poświęconego tej tematyce zgłosili Dyrektorzy Ośrodków Interwencji Kryzysowej, w związku z faktem, iż Wojewoda Małopolski zwrócił się do OIK z informacją, że osoby w kryzysie dzwoniące pod numer 112 powinny zostać objęte fachowym wsparciem, a takie dostępne jest właśnie w OIK. Wobec powyższego podczas lutowego spotkania grupy tematycznej zapadła decyzja o takim przedsięwzięciu, które zorganizował ROPS Kraków.

Spotkanie w dniu 20 maja otworzyła Joanna Liszka, kierownik projektu Szkolenie i doskonalenie zawodowe kadr pomocy społecznej, która przedstawiła działania Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w Krakowie związane z interwencją kryzysową, czyli działanie grupy tematycznej oraz dwie edycje studiów podyplomowych. Prelegentka omówiła również genezę spotkania. Później uczestnicy spotkania pokrótce przedstawili swoje zakresy obowiązków, a także sposób działalności Ośrodków, w których są zatrudnieni, ze szczególnym podkreśleniem kwestii prowadzenia rozmów telefonicznych z osobami w kryzysie.

Następnie przedstawiciele Grupy Interwencji Psychologicznej i Szkoleń Arcan z Bielska-Białej rozpoczęli prelekcję dotyczącą udzielania wsparcia telefonicznego. Najpierw omówione zostały zmienne istotne w budowaniu kontaktu telefonicznego z osobą w kryzysie oraz ocena stanu osoby telefonującej, następnie prelegenci udzielali porad dotyczących adekwatnego stylu prowadzenia rozmowy.

W dalszej części uczestnicy spotkania identyfikowali bariery i trudności w prowadzeniu rozmów telefonicznych oraz omówili swoje doświadczenia w tym obszarze. Na tej podstawie przygotowano zestaw czynników, które powinny zostać wzięte pod uwagę podczas prowadzenia takiej rozmowy oraz elementów, których należy unikać. Przedstawiciele Grupy Interwencji Psychologicznej i Szkoleń Arcan omówili podstawy telefonicznej interwencji podtrzymującej – jej elementy niezbędne oraz warunki formalne.

Na koniec prelegenci przedstawili informacje pomocne w dokonywaniu oceny stopnia zagrożenia osoby telefonującej (zagrożenie suicydalne, homicydalne, inne). Zwrócili przy tym uwagę na dużą wagę tego elementu, bowiem od dobrej oceny zależy dobór metod prowadzenia rozmowy. 


Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki

Kapitał LudzkiEuropejski Fundusz SpołecznyWojewództwo MałopolskieUnia Europejska

Opracowanie Prekursor