Doskonalenie warsztatu pracy z klientem w oparciu o podejście skoncentrowane na rozwiązaniach-II edycjaSerdecznie zapraszamy pracowników i wolontariuszy instytucji pomocy i integracji społecznej z terenu województwa małopolskiego do udziału w szkoleniu dotyczącym pracy z trudnym klintem przy wykorzystaniu metody skoncentrowanej na rozwiązaniach.
Cel szkolenia:
- doskonalenie warsztatu pracy metodą skoncentrowaną na rozwiązaniach.
Uczestnik po szkoleniu:
- zna założenia metody skoncentrowanej na rozwiązaniach,
- nabywa umiejętności przeprowadzania rozmowy ukierunkowanej na rozwiązania (językiem PSR),
- bazując na zasobach klienta potrafi wspierać klienta w formułowaniu celów,
- zna i potrafi wykorzystać w praktyce techniki walki z oporem/skutecznego motywowania,
- nabywa umiejętności wykorzystania technik PSR w pracy z różnymi typami klientów.
Zakres tematyczny:
I Założenia metody skoncentrowanej na rozwiązaniach (zajęcia wykładowe):
- filozofia PSR – dostrzeganie zasobów, krótkoterminowość, „krok po kroku”,
- uwolnienie pomagacza i klienta od „dlaczego” – PSR jako metoda znajdowania rozwiązań dla sytuacji problemowych bez kontekstu przeszłości,
- klient jako kreator sytuacji pomocowo – terapeutycznej.
II Doskonalenie warsztatu pracy w nurcie PSR (zajęcia warsztatowe):
- Nawiązanie relacji z klientem – pierwszy etap rozmowy ukierunkowanej na rozwiązanie, budowanie współpracy z klientem.
- Rozpoznawanie i wydobywanie zasobów klienta: zmiana perspektywy z problemu na cel, równorzędność relacji – klient i pomagacz jako eksperci, autoidentyfikacja zasobów i doświadczenie sprawstwa przez klienta.
- Rozmowa ukierunkowana na budowanie rozwiązań: zamiana języka statycznego na dynamiczny, docieranie do potrzeb, możliwości i gotowości klienta do zmiany, pytania o potrzeby, pytania o cel, pytania o gotowość do działania.
- Ustalenie celów w pracy z klientem – cechy dobrze określonego celu, towarzyszenie klientowi w formułowaniu jego celów ( zasada SMART, pytania o cud jako narzędzie wizualizowania i definiowania celów).
- Techniki skalowania (określanie zasobów „ tu i teraz” i stanów pożądanych w przyszłości, planowanie jako droga dojścia do celu).
- Badanie i eksploracja wyjątków (konstrukcja albo rekonstrukcja poczucia sprawstwa u klienta).
- Motywowanie i wzmacnianie zmian - znaczenie języka dynamicznego. Jak usłyszeć u klienta język zmiany?
- Analiza własnych zasobów i celów w pracy z klientem - analiza SWOT pomagacza.
- Praktyczne wykorzystanie psr w pracy z różnymi typami klientów pomocy społecznej (długotrwale bezrobotnymi, uzależnionymi itp.)
Realizator szkolenia: Instytut Szkoleń i Analiz Gospodarczych z Warszawy
Prowadzący szkolenie: Jacek Sędkiewicz
Terminy szkolenia:
Dla 1 grupy 2 zjazdy (moduły) po 24 godziny dydaktyczne każdy.
Moduł I: 30.09-02.10.2015
Moduł II: 28-30.10.2015
Godziny szkolenia:
I dzień zjazdu: 09.00-17.00
II dzień zjazdu: 09.00-17.00
III dzień zjazdu: 09.00-14.00
Miejsce szkolenia: Hotel Santorini, u. Bulwarowa 35 B w Krakowie
Jak aplikować?
Osoby zainteresowane udziałem proszone są o wypełnienie, odręczne podpisanie i odesłanie formularza zgłoszeniowego. Dokumenty zgłoszeniowe przyjmowane są do dnia 17.09.2015 r. mailowo (w formie skanu) na adres:szkoleniapokl@rops.krakow.pl, bądź faksem na nr 12 422 06 36 w. 44.
Rekrutacja będzie prowadzona zgodnie z zasadami okreslonymi w Regulaminie uczestnictwa w szkoleniach, wizytach studyjnych oraz specjalistycznym doradztwie organizowanych w ramach projektu Szkolenie i doskonalenie zawodowe kadr pomocy społecznej, przy czym pierwszeństwo w rekrutacji będą miały osoby, które zgłaszały się na I edycję szkolenia (marzec 2015) i spełniały wymogi formalne udziału w szkoleniu, a nie zakwalifikowały się ze względu na ograniczoną liczbę miejsc.
W przypadku większej ilości chętnych niż miejsc zastrzegamy sobie możliwość ograniczenia liczby osób z poszczególnych instytucji na zasadach określonych w Regulaminie.
Do rozpoczęcia kursu będą mogły przystąpić wyłącznie osoby, które otrzymają telefoniczną lub mailową informację o zakwalifikowaniu ich do udziału w szkoleniu. Osoby zakwalifikowane zobowiązane są dostarczyć oryginały dokumentów zgłoszeniowych najpóźniej w pierwszym dniu szkolenia.
Finansowanie szkolenia:
Szkolenie odbywa się w ramach projektu PO KL Szkolenie i doskonalenie zawodowe kadr pomocy społecznej realizowanego przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Krakowie w ramach: Priorytetu VII – Promocja integracji społecznej, Działanie 7.1 – Rozwój i upowszechnianie aktywnej integracji, Poddziałanie 7.1.3 – Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej.
Udział w szkoleniu jest bezpłatny, koszty organizacyjne ( w tym wyżywienie i zakwaterowanie) finansowane są w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego (uczestnicy pokrywają jedynie koszty dojazdu).