Pomimo zrealizowanych dwóch edycji szkolenia, w ramach których przeszkoliliśmy łącznie 48 osób, nie słabnie zainteresowanie tematyką pracy z klientem pomocy społecznej przy wykorzystaniu podejścia skoncentrowanego na rozwiązaniach. Świadczą o tym zarówno ilość zgłoszeń znacznie przekraczająca ilość dostępnych w kolejnych edycjach miejsc, jak również sygnały płynące do nas ze środowiska. W odpowiedzi na to zapotrzebowanie, zdecydowaliśmy o uruchomieniu jeszcze jednej grupy szkoleniowej, w ramach której kolejne szesnaście osób będzie miało okazję doskonalić swe umiejętności pracy z klientem w oparciu o tą metodę.
WAZNE! Szkolenie nie jest kontynuacją I i II edycji szkolenia "Doskonalenie warsztatu pracy z klientem w oparciu o podejście skonacentrowane na rozwiązaniach", ale jest powtórzeniem tego szkolenia i skierowane jest do nowych uczestników (osób, które do tej pory nie uczestniczyły w tym szkoleniu).
Cel szkolenia:
- doskonalenie warsztatu pracy metodą skoncentrowaną na rozwiązaniach
Uczestnik po szkoleniu:
- zna założenia metody skoncentrowanej na rozwiązaniach,
- nabywa umiejętności przeprowadzania rozmowy ukierunkowanej na rozwiązania (językiem PSR),
- bazując na zasobach klienta potrafi wspierać klienta w formułowaniu celów,
- zna i potrafi wykorzystać w praktyce techniki walki z oporem/skutecznego motywowania,
- nabywa umiejętności wykorzystania technik PSR w pracy z różnymi typami klientów.
Zakres tematyczny:
I Założenia metody skoncentrowanej na rozwiązaniach (zajęcia wykładowe):
- filozofia PSR – dostrzeganie zasobów, krótkoterminowość, „krok po kroku”,
- uwolnienie pomagacza i klienta od „dlaczego” – PSR jako metoda znajdowania rozwiązań dla sytuacji problemowych bez kontekstu przeszłości,
- klient jako kreator sytuacji pomocowo – terapeutycznej.
II Doskonalenie warsztatu pracy w nurcie PSR (zajęcia warsztatowe):
- filozofia PSR – dostrzeganie zasobów, krótkoterminowość, „krok po kroku”,
- uwolnienie pomagacza i klienta od „dlaczego” – PSR jako metoda znajdowania rozwiązań dla sytuacji problemowych bez kontekstu przeszłości,
- klient jako kreator sytuacji pomocowo – terapeutycznej.
- Nawiązanie relacji z klientem – pierwszy etap rozmowy ukierunkowanej na rozwiązanie, budowanie współpracy z klientem.
- Rozpoznawanie i wydobywanie zasobów klienta: zmiana perspektywy z problemu na cel, równorzędność relacji – klient i pomagacz jako eksperci, autoidentyfikacja zasobów i doświadczenie sprawstwa przez klienta.
- Rozmowa ukierunkowana na budowanie rozwiązań: zamiana języka statycznego na dynamiczny, docieranie do potrzeb, możliwości i gotowości klienta do zmiany, pytania o potrzeby, pytania o cel, pytania o gotowość do działania.
- Ustalenie celów w pracy z klientem – cechy dobrze określonego celu, towarzyszenie klientowi w formułowaniu jego celów ( zasada SMART, pytania o cud jako narzędzie wizualizowania i definiowania celów).
- Techniki skalowania (określanie zasobów „ tu i teraz” i stanów pożądanych w przyszłości, planowanie jako droga dojścia do celu).
- Badanie i eksploracja wyjątków (konstrukcja albo rekonstrukcja poczucia sprawstwa u klienta).
- Motywowanie i wzmacnianie zmian - znaczenie języka dynamicznego. Jak usłyszeć u klienta język zmiany?
- Analiza własnych zasobów i celów w pracy z klientem - analiza SWOT pomagacza.
- Praktyczne wykorzystanie psr w pracy z różnymi typami klientów pomocy społecznej (długotrwale bezrobotnymi, uzależnionymi itp.
Harmonogram godzinowy szkolenia do pobrania
tutaj.
Czas trwania szkolenia:
- Szkolenie dla 1 grupy 16-osobowej
- Szkolenie obejmuje łącznie 2 zjazdy trzydniowe po 24 godziny dydaktyczne czyli łącznie 6 dni szkoleniowych, 48 godzin dydaktycznych. Warunkiem ukończenia szkolenia i otrzymania zaświadczenia jest uczestnictwo w obu zjazdach.
- Terminy zjazdów: Moduł I: 16-18.11.2015, Moduł II: 25-27.11.2015
- Godziny szkolenia: I dzień zjazdu: 9.00-17.00, II dzień zjazdu: 9.00-17.00, III dzień zjazdu: 9.00-14.00
Miejsce realizacji szkolenia: Kraków
Termin rekrutacji: 04 - 09.11.2015 r.
Jak aplikować?
Osoby zainteresowane udziałem proszone są o wypełnienie, odręczne podpisanie i odesłanie formularza zgłoszeniowego. Dokumenty zgłoszeniowe przyjmowane są do dnia 09.11.2015 r. mailowo (w formie skanu) na adres:szkoleniapokl@rops.krakow.pl, bądź faksem na nr 12 422 06 36 w. 44.
Rekrutacja będzie prowadzona zgodnie z zasadami okreslonymi w Regulaminie uczestnictwa w szkoleniach, wizytach studyjnych oraz specjalistycznym doradztwie organizowanych w ramach projektu Szkolenie i doskonalenie zawodowe kadr pomocy społecznej, przy czym pierwszeństwo w rekrutacji będą miały osoby, które zgłaszały się na I edycję szkolenia (marzec 2015) lub II edycję (październik-listopad 2015) i spełniały wymogi formalne udziału w szkoleniu, a nie zakwalifikowały się ze względu na ograniczoną liczbę miejsc.
W przypadku większej ilości chętnych niż miejsc zastrzegamy sobie możliwość ograniczenia liczby osób z poszczególnych instytucji na zasadach określonych w Regulaminie.
Do rozpoczęcia kursu będą mogły przystąpić wyłącznie osoby, które otrzymają telefoniczną lub mailową informację o zakwalifikowaniu ich do udziału w szkoleniu. Osoby zakwalifikowane zobowiązane są dostarczyć oryginały dokumentów zgłoszeniowych najpóźniej w pierwszym dniu szkolenia.
Finansowanie szkolenia:
Szkolenie odbywa się w ramach projektu PO KL Szkolenie i doskonalenie zawodowe kadr pomocy społecznej realizowanego przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Krakowie w ramach: Priorytetu VII – Promocja integracji społecznej, Działanie 7.1 – Rozwój i upowszechnianie aktywnej integracji, Poddziałanie 7.1.3 – Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej.
Udział w szkoleniu jest bezpłatny, koszty organizacyjne ( w tym wyżywienie i zakwaterowanie) finansowane są w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego (uczestnicy pokrywają jedynie koszty dojazdu).