AktualnościSzkoleniaDoradztwoGaleriaFAQKalendarium szkoleń
Sprawdź ofertę szkoleń

Niezbędnik Projektodawcy

Projekty systemowe 2013 - 2014

Tutaj można zapoznać się z dokumentami, które będą niezbędne podczas aplikacji o środki zewnętrzne oraz znaleźć odpowiedzi na najczęściej zadawany pytania



DOKUMENTY:


- Interpretacja Ministerstwa Rozwoju Regionalnego
- koszty pośrednie

Zachęcamy również do zapoznania się z prezentacjami Wojewódzkiego Urzędu Pracy

- Wnioski z realizacji - zalecenia


PYTANIA I ODPOWIEDZI:

Zakończyliśmy spotkania doradcze dla beneficjentów projektów systemowych 7.1.1 i 7.1.2, które odbywały się we wszystkich małopolskich subregionach. Tematem przewodnim wszystkich spotkań był nowy nabór projektów systemowych na lata 2013-2014. Konsultanci projektu „Szkolenie i doskonalenie zawodowe kadr pomocy społecznej” wyjaśniali uczestnikom wątpliwości związane z aplikowaniem o środki, zagadnieniami formalnymi oraz aktualnie obowiązującymi wytycznymi.


W ramach szkoleń doradczych został również omówiony wzorcowo wypełniony wniosek o dofinansowanie oraz praktyczne aspekty stosowania ustawy Prawo Zamówień Publicznych.

Osoby, które z różnych przyczyn nie mogły skorzystać z tych spotkań, zapraszamy do kontaktu bezpośredniego pod nr tel. 660 561 787 lub drogą mailową: bgajewska@rops.krakow.pl

Poniżej zamieszczamy odpowiedzi na pytania, które najczęściej pojawiały się podczas spotkań:

  1. Kiedy należy zaplanować audyt projektu?
Audyt należy zaplanować jako osobne zadanie w budżecie szczegółowym projektu. Obowiązek przeprowadzenia audytu zewnętrznego nakłada się na beneficjentów w zakresie realizacji projektów na następujących zasadach:
1)      gdy całkowita wartość projektu wynosi co najmniej 750 tys. PLN
2)      gdy całkowita wartość kilku projektów realizowanych przez beneficjenta w ramach Priorytetu wynosi co najmniej 1 mln PLN.

W przypadku realizowania kilku projektów o łącznej wartości równej lub przekraczającej 1 mln PLN należy przeprowadzić audyt dla tego projektu, którego wartość – po zsumowaniu z łączną wartością poprzednich projektów, powoduje osiągnięcie lub przekroczenie kwoty 1 mln PLN. Każdy następny projekt składany przez tego samego beneficjenta będzie musiał podlegać audytowi. Zobowiązuje się Beneficjenta do przeprowadzenia audytu zewnętrznego po poniesieniu wydatków przekraczających 50% dofinansowania. Jednocześnie wyniki audytu  powinny zostać złożone do IP 2 przed zakończeniem realizacji projektu określonego w umowie o dofinansowanie oraz przed wykazaniem kosztu poniesionego na audyt projektu we wniosku o płatność.

  1. Czy jest możliwość udziału w projekcie osób powracających ?
Do projektu powinny być rekrutowane nowe osoby, które do tej pory, tj. od 2008r. nie brały udziału w projekcie. Osoby te należy wykazać we wniosku o dofinansowanie w pkt. 3.2.1. Na etapie przygotowywania wniosku o dofinansowanie, nie należy zakładać powrotu do projektu osób, które zakończyły w nim udział w poprzednich latach realizacji projektu.

  1. Co należy wpisać w tab.3.1.2 oraz 3.1.3  w kolumnie ‘Wartość obecna wskaźnika’?
Za wartość obecną wskaźnika należy przyjąć zero.

  1. Jaką przyjąć kolejność numeracji poszczególnych zadań w projekcie?
Nazwy oraz numeracja poszczególnych zadań zakładanych do realizacji w ramach projektu powinny być tożsame z dotychczasowymi wnioskami o dofinansowanie. W przypadku wprowadzania nowych, dotychczas nierealizowanych zadań należy je umieszczać (w opisie, w budżecie, w harmonogramie realizacji) jako kolejne. W przypadku rezygnacji z jakiegoś dotychczas realizowanego zadania należy je wykazać w nowym wniosku o dofinansowanie z kwotą 0,00 zł.

5. Czy beneficjent może „zmodyfikować” kryterium dostępu zawarte w PD dla PCPR (7.1.2), tj. czy określając liczbę osób niepełnosprawnych w projekcie może wziąć pod uwagę liczbę osób niepełnosprawnych np. w wieku aktywności zawodowej w proporcji  do ogólnej liczby osób niepełnosprawnych np. w wieku aktywności zawodowej w ośrodków (duża liczba osób niepełnosprawnych w PCPR to starsze osoby niepełnosprawne, które nie kwalifikują się do projektu).

Zgodnie ze Szczegółowym Opisem Priorytetów PO KL, grupę docelową w ramach Poddziałania 7.1.2 stanowią co do zasady osoby w wieku aktywności zawodowej. Biorąc pod uwagę powyższe, w opinii IP, przy określaniu liczby osób niepełnosprawnych w projekcie, możliwe jest odniesienie się wyłącznie do liczby osób niepełnosprawnych w wieku aktywności zawodowej.


6. Które kryteria zawarte w PD należy spełnić w przypadku trzech projektów  (Kraków, Nowy Sącz, Tarnów – miasto na prawach powiatu) , które są realizowane w ramach 7.1.1, a otrzymują środki na projekt łącznie z 7.1.1 oraz 7.1.2 ? 
 
W przypadku wskazanych projektów powinny zostać spełnione łącznie kryteria dostępu określone dla Poddziałań 7.1.1 oraz 7.1.2 PO KL.
 
7. Jeżeli podczas opracowywania indywidualnej diagnozy potrzeb każdego uczestnika projektu (spełnienie kryterium dostępu nr 3 - 7.1.1), nie zostanie zdiagnozowany jako główny problem brak lub niski poziom wykształcenia - tym samym nie będzie zasadne zastosowanie instrumentu aktywizacji edukacyjnej. Pojawia się więc pytanie, czy w powyższej sytuacji spełnione będzie kryterium dostępu nr 2 - projekt zakładał będzie bowiem realizację aktywizacji edukacyjnej, lecz przy uwzględnieniu realnej potrzeby uczestników projektu nie zaistniałą konieczność jego zastosowania.
 
Zgodnie z kryterium dostępu określonym w Planie Działania na 2012 r., projekt powinien zakładać realizację instrumentu aktywizacji edukacyjnej z uwzględnieniem realnych potrzeb uczestników projektów. Kryterium można więc uznać za spełnione w sytuacji, gdy Beneficjent przewidzi we wniosku możliwość realizacji instrumentu aktywizacji edukacyjnej, natomiast u żadnego z uczestników danego projektu nie zostanie zdiagnozowana potrzeba zastosowania tego instrumentu.

8. Czy w związku z faktem, iż PD narzuca w 7.1.1 założenie realizacji instrumentu aktywizacji edukacyjnej w zależności od potrzeb danego uczestnika projektu czy istnieje potrzeba „owskaźnikowania” tego działania?  Jeżeli wskaźnik jest obowiązkowy czy wartość docelowa musi być większa od 0?

We wniosku o dofinansowanie powinna zostać zawarta informacja, iż w przypadku zdiagnozowania u uczestnika projektu potrzeby zastosowanie instrumentu aktywizacji edukacyjnej, Beneficjent zapewni mu taką możliwość. Jeżeli na etapie przygotowania wniosku o dofinansowanie, z dostępnych już diagnoz wynika, że w danym projekcie niezbędne będzie zastosowanie instrumentu aktywizacji edukacyjnej, to działanie to powinno zostać również uwzględnione w części dot. wskaźników.

9. Osoby niepełnosprawne psychicznie, pomimo braku wykształcenia i częstokroć własnych chęci podjęcia nauki, z przyczyn zdrowotnych nie są w stanie tego dokonać. W tym  miejscu rodzi sie pytanie, czy przyjęcie, iż spełnieniem kryterium dostępu ("Projekt zakłada realizację instrumentów aktywizacji edukacyjnej...") nie będzie wykluczać możliwości skorzystania ze wsparcia, jakie daje możliwość uczestnictwa w projekcie grupie osób w szczególny sposób wykluczonych społecznie?

Zgodnie z kryterium dostępu określonym w Planie Działania na 2012 r., projekt powinien zakładać realizację instrumentu aktywizacji edukacyjnej z uwzględnieniem realnych potrzeb uczestników projektów. Przeprowadzona w ramach projektu diagnoza uczestników powinna natomiast uwzględniać m.in. ich sytuację życiową, predyspozycje oraz możliwości udziału w danej formie wsparcia. Brak możliwości skorzystania przez danego uczestnika z instrumentu aktywizacji edukacyjnej nie powinien być więc przyczyną wykluczenia go z udziału w projekcie.

10. „uzupełnianiem” – w „Zasadach przygotowania, realizacji i rozliczania projektów systemowych…” zostało użyte określenie „uzupełnieniem” – czy to uzupełnienie ma być skuteczne tj. zakończyć się posiadaniem wyższego stopnia wykształcenia,  czy także może dot. wsparcia czasowego  - w kontekście 2-letniej realizacji projektu?

Biorąc pod uwagę przewidywany termin realizacji projektów systemowych, nie jest wymagane uzyskanie przez uczestnika projektu objętego instrumentem aktywizacji edukacyjnej wyższego stopnia wykształcenia w trakcie realizacji projektu.

11. Czy wsparcie to musi być zbieżne z okresem pełnego roku szkolnego czy można takie wsparcie włączyć w innym momencie?

W uzasadnionych przypadkach możliwe jest włączenie takiego wsparcie również w innym momencie. Decyzja w tym zakresie powinna zostać podjęta przez Beneficjenta, z uwzględnieniem indywidualnej sytuacji danego uczestnika projektu.



 

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki

Kapitał LudzkiEuropejski Fundusz SpołecznyWojewództwo MałopolskieUnia Europejska

Opracowanie Prekursor